Lokasi Kaabah yang Sebenar (Bhg 1)




Di jantung tanah suci terdapat salah satu tempat paling suci di dalam Islam.

Baitullah atau Kaabah telah menjadi inspirasi keimanan ribuan juta umat  islam selama lebih dari satu abad.

Kaabah telah menjadi rumah Islam, rumah dari Muhammad dan Keluarga Muhammad (as).

Terletak di Hijaz yang juga merupakan kediaman Keluarga Saud yang perilakunya menjijikan dan para penganut fahaman wahabi ekstrim yang yang doktrinnya dikenali dari kebencian mereka terhadap Nabi Suci Muhammad (sawas)

Tetapi bagaimana jika kami menyatakan bahawa Kaabah umat islam yang terletak di Hijaz adalah bukan Kaabah yang asli?

Apa yang akan kami singkapkan di dalam dokumentari ini menyebabkan beberapa orang mungkin akan menganggapnya sebagai aneh dan mungkin beberapa yang lainnya akan menganggap kami pembohong tetapi itu bukanlah satu masalah.

Kami, Saluran Satelit The Black Banners, hadir untuk menyiarkan kebenaran tanpa mempedulikan apa yang orang-orang tidak beriman katakan.

Penerus (wasi) dan Wakil dari Imam Mahdi (as), Yamani yang dijanjikan dari Keluarga Muhammad, Imam Ahmad Al Hassan (as) berkata:

"Kaabah yang kamu ketahui (pada hari ini) bukanlah yang disebut sebagai Baitullah (Rumah Suci Allah)."

Dengan pernyataan (wahyu) yang baru ini, kami menfokuskan kepada tanah-tanah jazirah Arab purba, untuk mendedahkan salah satu dari kebohongan terbesar yang terakam di dalam sejarah Islam.

Jika Baitullah yang kita ketahui sekarang bukanlah Baitullah yang sebenarnya, maka dimanakah tempat yang sebenarnya?

Dan bagaimanakah ribuan juta umat Islam telah tertipu dan berfikir bahawa Baitullah terletak di Hijaz?

Ikuti kami di dalam perjalanan yang akan mengungkapkan lokasi sebenar Rumah Suci Allah, Kaabah.

 _Baitullah Tempat sebenar Kaaba_

Pada suatu hari seseorang bertanya kepada Imam Ahmad Al Hassan (as) di dalam Paltalk:

'Apakah kita diizinkan untuk pergi menunaikan haji dibawah pemerintahan Al Saud?'

Dan jawaban Imam sangatlah jelas.

Beliau (as) menjawab:

“Daripada pergi menunaikan haji, berikanlah wang untuk biaya menunaikan haji kepada orang miskin dan kelaparan dan orang-orang yang memerlukan.
Aku bersumpah demi Allah bahwa yang dilakukan itu jauh lebih berharga di mata Allah daripada seratus ribu kali pergi menunaikan haji.”

Jika orang (yang bertanya) ini mengerti pentingnya mematuhi kata-kata Utusan Allah dan menerima kata-kata beliau a.s  sebagai satu kebenaran, maka ia tidak akan pernah bertanya soalan berikutnya:

'Allah memerintahkan kita untuk menunaikan haji dan (manakala) Imam memerintahkan untuk menderma. Yang mana satu yang harus aku percayai?'

Imam Ahmad Al Hassan (as) menjawab:

“Kamu bertanya kepadaku dan aku menjawabnya dan kamu bebas (untuk mempercayainya atau tidak), anakku. Yang bertanya tentang Haji, apabila kamu masih ada di sini aku akan menambahkan sedikit penerangan kepadamu. Mungkin kamu akan melihatnya sebagai satu keanehan. Waktu dan bulan ini bukanlah Bulan Haji. Maksudku, kita tidak berada di dalam musim haji. Dan Kaabah yang kamu ketahui bukanlah yang disebut sebagai Baitullah.

Mungkin banyak yang akan menyebutku sebagai orang kafir tetapi itu bukan satu masalah.

Yang paling penting adalah bahawa aku menyampaikan kebenaran bagi sang pencari kebenaran.”

Dengan jawaban ini, kita mempelajari dua hal penting yang merupakan sesuatu sangat asas bagi Islam.

Yang pertama adalah fakta bahwa kalendar Islam yang ada adalah tidak tepat (akurat).

Dan yang kedua:

Kita diberitahu bahawa lokasi Kaabah yang sekarang ini bukanlah lokasi sebenar Kaabah yang orang menyebutnya sebagai Baitullah.

Pernahkan kamu bertanya mengapa kalendar Islam adalah satu-satunya kalendar di dunia ini yang mengikuti peredaran bulan?

Atau mengapa lokasi Kaabah pada hari ini lebih mirip dengan tempat percutian daripada sebuah tempat suci?

Berita menyebutkan bahwa saat ini masjid megah di Mekah didirikan dengan biaya USD 100 ribu juta dan merupakan bangunan termahal di dunia.

Di sampingnya terdapat Menara Abraj Al Bait yang didirikan dengan kos USD 15 ribu juta dan merupakan bangunan kedua termahal di dunia.

Mengapakah penjaga tempat-tempat ini, keluarga Al Saud dan sekutunya menghabiskan begitu banyak wang di kawasan yang diperuntukkan kepada umat islam bagi meningkatkan keimanan mereka?

Mengenai kalendar yang mengikuti peredaran bulan, kalendar ini bertujuan untuk menentukan hari-hari suci dan ritual-ritual di dalam Islam, seperti waktu berpuasa dan waktu yang tepat untuk menunaikan haji, padahal dalam kehidupan sehari-hari negara-negara Islam menggunakan kalendar Gregorian (Masehi).

Seharusnya dua keanehan di atas cukup memberikan petunjuk bagi para pencari kebenaran mengenai kota ini dan mereka yang bertanggung jawab atasnya.

Marilah kita jelajahi lebih jauh mengenai tanah Hijaz dan kita kupas segala kebohongan yang dibangunkan di dalamnya

 _Dan (ingatlah), ketika Kami menjadikan rumah itu (Baitullah), tempat berkumpul bagi manusia, dan tempat yang aman._

 _Dan jadikanlah sebahagian maqam Ibrahim tempat solat._

 _Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail_

' _Bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang thawaf, yang i'tikaf, yang ruku', dan yang sujud'._

Lebih dari 1 ribu juta umat islam yang mengadap ke Kaabah di Hijaz (ketika menunaikan solat) di dalam era moden kita hari ini.

Menurut sejarah, Kaabah di Hijaz telah dijadikan arah bersujud oleh ribuan juta umat islam semenjak ia didirikan.

Hijaz dianggap sebagai rumahnya Kaabah yang merupakan masjid terbesar di dunia dan menjadi lokasi beberapa tempat bersejarah seperti Hajar Aswad, telaga Zamzam, maqam Ibrahim, dan pergunungan Safa dan Marwa

Maka ketika ini umat islam sedang menghadap ke arah Kaabah lima kali sehari iaitu ketika mendirikan solat dari matahari terbit sampai matahari terbenam dan mereka menuju Kaabah untuk menunaikan fardu haji dari seluruh penjuru dunia.

Saat ini Kaaba di Hijaz menerima jutaan penziarah setiap tahunnya untuk melakukan Haji atau umrah.

Kaabah sentiasa dipenuhi oleh umat Muslim.

Selama lebih dari tempoh masa yang panjang sesudah nabi Ibrahim dan sebelum kedatangan Nabi Muhammad, Kaabah dipenuhi oleh sekitar 360 berhala termasuk berhala seperti al-Lat, al-‘Uzza dan al-Manat

“ _Maka apakah patut kamu (hai orang-orang musyrik), menganggap Al-Lata dan Al-Uzza (sebagai sembahanmu)? dan Manat yang ke tiga, yang paling terkemudian?”_
{QS 53:19-20}

Kaabah dan berhala di dalamnya sebagai satu pengabdian untuk menyembah Hubal, yang dilihat sebagai berhala yang terbesar dari 360 berhala yang ada di dalam Kaabah.

Dan setelah Nabi Muhammad mengambil alih Mekah di sekitar tahun 630 Masehi, Nabi mengarahkan umat manusia untuk menyembah Tuhan yang satu, Allah SWT.

Nabi kemudian memberi perintah untuk menghapuskan berhala-berhala yang berada di dalam dan di sekitar Kaabah.

Mekah menjadi pusat ibadah Haji dan kiblat bagi umat Muslim.

'Ibu Bagi Kota-Kota' menjadi nama lain yang digunakan untuk menggambarkan kota Mekah.

Masyarakat dari kota-kota sekitarnya akan mengunjung Mekah untuk berdagang dan membeli barang-barang.

Mekah adalah tempat yang menerima arus pengunjung yang besar pada setiap tahun.

Saat ini para arkeologi merasa bingung dengan fakta bahawa Hijaz tidak mempunyai satu pun yang boleh di panggil sebagai tapak arkeologi.

Anda akan menyangka bahawa para arkeologi seharusnya telah menemukan jejak-jejak kota purba, bagaimana mungkin, pembinaan bangunan pencakar langit dan pembesaran kota boleh terjadi tanpa pernah menemukan bukti bahawa di situ pernah wujud satu peradaban?

Padahal kota ini dikenali sebagai 'Ibu Dari Kota-Kota'.

Bukankah itu aneh?

Gambaran lainnya yang terasa aneh adalah gambaran di dalam Al Quran yang menyebutkan tentang buah-buahan, anggur dan zaitun.

Tetapi semua makanan lazat ini tidak dapat ditemukan di Hijaz.

Terlalu sedikit curahan hujan dalam setahunnya di sana untuk membolehkan tanaman anggur dan pohon zaitun tumbuh.

Dengan kurangnya air hujan dan sumber pengairan, bagaimana caranya penduduk Mekah mengolah tanahnya menjadi tanah pertanian?

Bagaimana mungkin 'Ibu Dari Kota-Kota' dapat menyediakan makanan yang banyak bagi menampung penghuninya yang terdiri dari puluhan ribu orang?

Gambaran tentang Mekah menjadi tidak sesuai samasekali .

Jika Mekah adalah jalan perdagangan yang terkenal, maka sudah pasti Mekah telah disebutkan di dalam peta kuno jazirah Arab. Tetapi semua peta pada zaman Nabi tidak menyebutkan tentang Mekah di Hijaz.

Bagaimana hal ini boleh terjadi?

Kerana fakta-fakta sejarah yang tidak tepat ini, maka para ahli sejarah menganggap Islam sebagai suatu dongeng atau mitos, kerana tidak ada sumber yang tepat yang menyebutkan tentang Mekah di Hijaz.

Point utama yang lain yang juga amat penting adalah fakta bahawa tidak semua masjid yang ada sekarang ini berkiblat ke Mekah di Hijaz.

Kebanyakan masjid-masjid berkiblat ke Mekah, tetapi terdapat masjid lainnya yang terletak di Sepanyol dan Afrika Utara dan bahkan di Syria dan Irak tidak berkiblat ke Mekah.

Ini adalah bukti yang jelas bahawa Kaabah, tempat umat islam berkiblat ketika melakukan solat dan melakukan haji bukanlah Kaabah yang sebenar, yang ke arahnya Nabi memerintahkan umatnya untuk bersujud dan mengelilinginya.

Lalu dimanakah letak Kaabah yang asli?

Sekarang ini masih terdapat 11 masjid yang masih berdiri dari semenjak masa hijrah Nabi sampai 125 tahun kemudian.

Sebelas masjid ini dapat ditemukan di beberapa penjuru dunia.

Setelah 100 tahun Nabi Hijrah, kebanyakan masjid mulai berkiblat ke Hijaz. Tetapi ada masjid-masjid yang tidak berkiblat ke Hijaz, iaitu masjid yang dibangun dari 115 tahun dari sejak Nabi berhijrah sampai 250 tahun kemudian

Semua ini membingungkan para ahli sejarah.

Mengapa semua masjid dari masa permulaan Islam menunjuk pada kiblat yang berbeza?

Bukankah umat Muslim dipersatukan oleh keimanan mereka terhadap Nabi Muhammad dan agama Islam?

Imam Ahmad Al Hassan (as) menyatakan:

“Kebohongannya bukan hanya pada kedudukan Kaabah di Hijaz, tetapi juga pada kedudukan sebenarnya dari Kaabah yang asal”


Petra, Jordan, adalah rumah bagi banyak misteri dan keajaiban yang menakjubkan.

Petra adalah lokasi dari Kaabah yang sebenarnya dan lokasi dari satu-satunya Mekah.

Sekarang setelah kita mengetahui hal ini, maka semua point yang sebelumnya telah disebutkan menjadi masuk akal.

Apakah anda masih ingat tentang 11 mesjid yang dibangun di abad setelah wafatnya Rasulullah?

Semuanya berkiblat ke Petra.

Berada di rantau yang berjauhan antara satu sama lain di dunia ini, kesebelas masjid ini adalah masih berdiri yang semuanya berkiblat ke Petra.

Mekah, 'Ibu Dari Kota-Kota', diketahui sebagai kota dengan jalan lalu lintas perdagangan yang sibuk.

Petra sesuai dengan gambaran itu.

Petra dipenuhi dengan misteri dan jalan-jalan kuno.

Saat ini ahli arkeologi hanya menemukan 10% sahaja dari kota itu dan siapapun yang ingin mendirikan bangunan di Petra mesti berunding (berkonsultasi) dan meminta izin dari pemerintah Jordan.

Sementara itu di Hijaz, pemerintah Saudi membangun dan menghancurkan bangunan mengikut apa yang mereka suka.

Mereka berhasil dalam membuat sebuah kota yang kelihatan cantik secara artifisial (tiruan/buatan, bukan semulajadi).

Di Petra, kotanya dipenuhi oleh kecantikan semulajadi dan juga oleh buah-buahan, anggur dan zaitun yang sesuai dengan gambaran yang ada di dalam Al Quran.

Lihatlah kota yang beragam secara geografi ini.

Mengagumkan.

Di pintu masuk Petra terdapat sebuah jalan kecil yang akan melewati pegunungan dan akan membawa kita ke pusat kota.

Dikenal sebagai Siq, jalan dengan sepanjang 1.2 km. Di sebelah kiri dan kanannya terdapat saluran-saluran air yang mengalirkan air dari mata air yang jaraknya beberapa batu menuju jantung kota Petra.

Sebuah bukti bahwa kota ini pernah dengan mudah memberi makan ribuan penduduknya.

Retakan di pegunungannya membawa kita pada satu dari banyak monumen yang terindah di Petra.

Khazanah kekayaan di Petra dipahatkan pada sisi bukit yang tidak dapat ditandingi oleh seni arkitek hari ini.

Kota ini dipenuhi oleh begitu banyak monumen.

Suku Nabatea, sebelum mereka ditaklukkan dan dimasukkan ke dalam Kekaisaran Romawi mengendalikan jalan yang besar di Timur Tengah, iaitu dari Israil yang sekarang ini dan Jordan sampai ke jazirah Arab sebelah utara.

Sisa-sisa dari jaringan penyimpanan dan penyaluran air dan sistem pengairan yang inovatif ditemukan pada hari ini di seluruh kawasan.

Kota kuno Petra adalah merupakan pusat gempa sejarah kebudayaan.

Alasan-alasan ini adalah memungkinkan bahawa disinilah awal peradaban.

Dan terdengar kebenarannya.

Dengan melihat kompleksiti Petra dan kisah-kisah di dalam Injil yang menggambarkan tentang gurun dan tanahnya maka semuanya sangat terbukti dengan jelas.

Di jantung kota yang berwarna merah jambu terdapat bukti yang menyokong Petra sebagai rumah bagi kota Islam Mekah.

Tetapi bagi kita, kata-kata Imam Ahmad Al Hassan (as) sudah mencukupi.

Kita, sebagai orang yang mengimani beliau a.s, percaya tanpa sebarang keraguan pun bahawa lokasi ini adalah Mekah yang sebenarnya yang dikenal sebagai 'Ibu Dari Kota-Kota'.

Tetapi jika anda masih tidak yakin maka kami akan menunjukkan bukti-buktinya yang merupakan point-point penting yang menunjukkan kesucian kota purba ini.

Salah satu dari tanda-tanda itu dapat ditemukan pada tebing bukit batu yang besar yang mengelilingi Petra.

Tanda yang lainnya adalah jalan perdagangan yang melintasi kota ini.

Dari peta ini ini kita dapat melihat bahwa Petra adalah titik utama bagi perdagangan barang-barang dari semua arah.

Bahkan terdapat bukti tentang jejak-jejak suku Quraish yang mendiami kota Humeima, di selatan Jordan.

Petra mempunyai padang dan tanah yang dapat diusahakan atau di olah.

Para ahli arkeologi telah menemukan pohon buah-buahan, anggur, dan taman-taman di Petra.

...bersambung...

Comments

Popular posts from this blog

Lokasi Kaabah yang Sebenar (Bhg 2)

Seruan Kebangkitan: Panji Hitam yang dijanjikan

​Panji Hitam

Bab 7 : Kematian Raja Abdullah